مشکلات پوستی زنان باردار و راه درمان آن

۱۴۰۰/۱۲/۱۱

بسیاری از تغییراتی که اغلب زنان باردار از ابتدا تا پایان بارداری تجربه می‌کنند، به دلیل تغییرات هورمونی که رخ می‌دهد و مشکلات پوستی شایع‌ترین آن‌ها است و شامل رنگدانه‌های پوست ، ترک‌ها، آکنه، خارش و بثورات هستند. که بیشتر این تغییراتی که روی پوست رخ می‌دهد، بلافاصله پس از تولد به سرعت ناپدید می‌شوند، یا ممکن است مدتی طول بکشد، اما می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد یا از طریق چندین مورد سعی در کاهش شدت آن داشت
مشکلات پوستی زنان باردار
آکنه و جوش

ملاسما: لکه های قهوه ای یا زرد است و در ماه های چهارم، پنجم و ششم بارداری ظاهر می شود و با دوری از آفتاب می توان آن را کاهش داد.
آکنه:شبیه به جوش های دوران نوجوانی است که پس از زایمان از بین می روند
خط سیاه: خطی است که از ناف تا وسط استخوان شرمگاهی در بیشتر خانم ها شروع می شود و ماه ها پس از تولد این خط از بین می رود.
رگهای عنکبوتی : مویرگ‌های خونی کوچکی هستند که در زیر پوست ظاهر می‌شوند و می‌توان آنها را با آرایش یا با استفاده از لیزر در متخصص پوست پنهان کرد.
ترک های پوستی: خطوطی هستند که روی پوست ظاهر می شوند و رنگ آنها قرمز، صورتی یا سفید است.
برچسب‌های پوستی: روی گردن ظاهر می‌شوند و تعداد آنها در دوران بارداری در اثر تغییر هورمون‌ها افزایش می‌یابد و این ضایعات پس از تولد برای مدتی از بین می‌روند.
خارش: یک حالت احساسی است که ممکن است زن باردار در اثر کشیدگی پوست احساس کند.
انتشار جوش : و به صورت لکه های قرمز روی شکم، ران ها و اندام ها هستند و اغلب پس از تولد از بین می روند.

مراحل پیشگیری از مشکلات پوستی
ورزش باعث حذف چربی از بدن می شود

برای حفظ پاکیزگی پوست و پرهیز از استفاده زیاد از آرایش
دوش آب گرم نگیرید؛ و روزانه پوست را مرطوب کنید.
خود را برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار ندهید.
ورزش منظم - 3 بار در هفته - به دفع چربی ها از بدن کمک می کند.

راه های درمان مشکلات پوستی در دوران بارداری

محافظت از بدن در برابر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید یا هر منبع پرتوهای فرابنفش ضروری است. این امر احتمال تیرگی پوست را بسیار افزایش می دهد و در اینجا مفید است.. استفاده دائمی از کرم ضد آفتاب هنگام خروج از منزل، چه هوا آفتابی باشد و چه هوای دیگر، البته ترجیحاً از ساعات ظهر که در معرض اشعه خورشید است پرهیز شود.
از کرم ها یا مرطوب کننده های خوب، ترجیحا بدون عطر استفاده کنید. زیرا استفاده شما از محصولات پوستی معطر ممکن است باعث تحریک پوست شود که منجر به قرمزی و افزایش خارش می شود.
اگر خارش خیلی شدید است و مرطوب کردن کمکی به آن نمی کند، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید و موضوع را به او ارائه دهید، زیرا ممکن است خارش نشانه چیز خاصی باشد.
از زدن عطر به طور مستقیم روی پوست خودداری کنید. زیرا این امر احتمال ایجاد لکه های سیاه روی پوست یا به اصطلاح «ملاسما» را افزایش می دهد.
از یک رژیم غذایی سالم و متعادل اشباع شده از ویتامین ها به ویژه ویتامین A پیروی کنید و بهتر است در خوردن زردآلو، انگور، سیب و لیمو احتیاط کنید، زیرا این مواد غذایی سرشار از ویتامین A هستند و در نتیجه به جبران آن کمک می کنند.

غذای سالم – میوه – بدون چربی بخورید

مراقبت و توجه به پوست؛ پوست خود را به صورت روزانه و مداوم بخصوص بعد از استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی تمیز کنید، اما حتما کرم های تولید شده توسط شرکت های معروف را انتخاب کنید و توصیه می شود ابتدا آن ها را در ناحیه کوچکی از پوست امتحان کنید. مطمئن شوید که آیا این محصول برای پوست شما مناسب است یا خیر، در صورت مشاهده هرگونه تغییر نامطلوب، باید استفاده از آن را متوقف کنید.
نوشیدن مایعات بسیار مهم است: مطمئن شوید که روزانه مقادیر زیادی آب شفاف بنوشید. زیرا این کار پوست و پوست شما را مرطوب می کند، سموم بدن را از بین می برد و ظاهر جوش ها و آکنه ها را که اغلب بعد از بارداری ظاهر می شوند، کاهش می دهد. زیرا هورمون ها در دوران شیردهی در وضعیت ناپایداری قرار دارند.
تا حد امکان از مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی ها که به طور طبیعی مشکلات پوستی را در دوران بارداری تشدید می کنند خودداری کنید و تا حد امکان گوشت بدون چربی را در برنامه غذایی خود انتخاب کنید.
حتماً از غذاهایی استفاده کنید که احتمال ایجاد رنگدانه های پوستی یا ملاسما بارداری را کاهش می دهند، مانند غذاهای غنی از ویتامین (B6) با مقدار حداقل 2 میلی گرم در روز، مانند غلات کامل، آجیل، گوشت بدون چربی. ، غذاهای دریایی، موز، سیب زمینی، لوبیا، اسفناج;
با توجه به مصرف غذاهای غنی از منیزیم به میزان حداقل 350 میلی گرم در روز، مانند: موز، غلات کامل، لوبیا سیاه، ماهی، اسفناج، کدو تنبل، بامیه و همچنین آجیل طبیعی.
..